De Traverse nodigt uit tot plankgas. En dat betekent: drie kilometer onveiligheid voor fietsers en voetgangers, versterkt door veel bestrating en de dubbele parallelweg. Kortom: ’t is geen fijne doorgangsweg voor een gezellig Brabants dorp.
Het ontwerp van Topia biedt een nieuwe kijk op 30 kilometer-gebieden. In samenwerking met de verkeerskundige Leon Lurvink nemen we afscheid van de traditionele 30 kilometer-inrichtingsprincipes. Met ons ontwerp sturen we op gedrag, om de automobilist te beïnvloeden. We ontwerpen een weg met duidelijke fietsstroken, die hier en daar worden onderbroken met plantvakken, pleintjes en grote bomen. Zo nemen automobilisten vanzelf gas terug.
Dikke complimenten voor alle participanten, want het ontwerp kwam in no time tot stand dankzij de intensieve samenwerking met bewoners, de dorpsraad, de adviseurs en de gemeente. En het effect is duidelijk: de rijsnelheid is meetbaar afgenomen en de leefbaarheid en uitstraling passen bij het dorp.